Ditt val av ehandelsplattform kommer kanske bli ditt viktigaste val någonsin i företagets historia och kan vara skillnaden mellan framgång och nedläggning.

Låter det skrämmande? Det är det också. Innan du bestämmer dig, ta reda på så mycket du kan om plattformar och varför det är så viktigt.

De flesta av de största ehandlarna idag saknar ofta grundfunktionalitet som finns hos de flesta nystartade ehandlare. Den enkla anledningen är att många etablerade aktörer sitter med både gamla och komplexa system som innebär att alla nyutveckling blir extremt tidskrävande och dyr. Ofta har det gjorts många egna anpassningar genom åren som omöjliggör kontinuerliga versionsuppgraderingar. Det kan i slutändan innebära att ett företag kan som betalar 50 mkr årligen för sin ehandel levererar en sämre upplevelse än en aktör som lägger 5 mkr per år men som har en modern plattform.

Strategin skiljer sig givetvis åt beroende på om du är en liten startup eller ett väletablerat företag med 100-talsbutiker. En viktig aspekt är automatisering. Ett stort företag med många ordrar måste i högre grad automatisera processerna för att bibehålla kvalitet. Det uppstår också fler oväntade situationer oftare som måste hanteras, som aldrig uppkommer hos en mindre ehandlare. Förvaltningskostnaden är helt enkelt mycket högre för ett stort bolag än ett litet bolag och kräver därför eb större budget utan att få synbart mycket mer funktionalitet.

Problemet som uppstår är att större bolag ofta har valt en komplex plattform som de själva saknar kompetens inom. Den utvecklas vanligtvis av en leverantör som inte heller är experter på plattformen, med anställda och underkonsulter som i stor utsträckning gör sitt första projekt. Därför skapas många felaktiga speciallösningar som omöjliggör ett effektivt fortsatt arbete och uppdateringar. När en erfaren produktspecialist kommer in vet de inte längre vad som gjorts och de standardiserade lösningarna fungerar inte längre. Därför kan det ta veckor eller månader att utveckla en funktionalitet som annars hade kunnat göras på några timmar av en produktspecialist.

Ett annat mycket vanligt misstag är att välja en plattform som är utvecklad lokalt i Sverige. Nästan uteslutande utan undantag innebär det att företaget som utvecklar din ehandel är samma företag som utvecklar plattformen och är de enda som kan göra ändringar. Är du inte nöjd med den ena, kan du inte byta den andra utan är inlåst. Dessa företag har vanligtvis endast några enstaka personer som är avsatta att utveckla plattformen, vilket gör att de snabbt blir omoderna sett till alla förändringar som ständigt sker. Detta får oftast som konsekvens att kunden måste finansiera hela utvecklingen av ny funktionalitet, vilket i praktiken blir orimligt dyrt, i förhållande till större plattformar där utvecklingsteamet består av 100 eller 1000-tals personer och det även finns 1000-tals kunder som behöver den nya funktionaliteten. Alla företag som erbjuder tjänster kring ehandel kan omöjligt utveckla en integration med alla kända ehandelsplattformar, ofta prioriterar de tre mest väletablerade. Det gör att gapet mellan de marknadsledande ehandelsplattformarna och de små lokala svenska ehandelsplattformarna ständigt ökar.

För ehandlare innebär det att de företag som väljer rätt plattform för ett stort övertag över konkurrenterna som valt en sämre plattform.

Vad är en plattform? En plattform är enligt oss den tekniska lösningen på vilket din ehandel baseras på. En plattform ska kunna vara utbyggbar med andra externa komponenter och den ska kunna växa efter dina behov. En tjänst från en leverantör som erbjuder dig att sätta upp en webbutik med 5 klick ser vi inte som en plattform. Ledande plattformar är Magento, Woo commerce, Shopify, Salesforce och Hybris

Vilken plattform ska jag välja?

Den viktigaste aspekten är företagsstorlek och budget. Har du t.ex. en IT-budget under 10 mkr per år, är inte Salesforce och Hybris ett alternativ då det är komplexa plattformar för stora företag. Är du ett nystartat bolag som vill göra det själv utan hjälp så är Shopify och Woo commerce bra kom-igång plattformar. Magento är den marknadsledande plattformen för företag med en IT-budget från 100 tkr och uppåt till de allra största bolagen.

När du väljer plattform, tänk på att titta på rätt parametrar och ge dem rätt vikt. Här är några tips som skulle vara viktiga om det var vi som var ehandlare och väljer plattform:

  • Välj en ledande plattform vilket säkerställer att den kommer finnas kvar i många år och fortsätta utvecklas
  • Välj en plattform med en stor community och många utvecklare som kan plattformen så att du inte sitter fast hos en leverantör som kanske är den enda som kan arbeta med en mindre känd plattform.
  • Välj en open source-plattform för att säkerställa att du kan göra alla ändringar du vill i framtiden och inte blir inlåst av vad plattformstillverkaren låter dig göra
  • Se bortom grundfunktionalitet. Alla plattformar tillhandahåller samma grundfunktionalitet men skillnaden mellan dem är ändå väldigt stor. En plattform som kostat 1 miljard kr att utveckla har troligtvis mer funktionalitet och flexibilitet än en plattform som kostat 10 miljoner kr att utveckla.
  • Har plattformen en månadskostnad, t.ex. 3% av ordervärdet? Så snart din omsättning ökar kommer du tvingas byta plattform och göra en ny investering, välj rätt plattform från början som du kan växa med.

This content is also available in: Danska, Engelska


0 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *